GEOWALL® NoorderSpoort

Combinatie NoorderSpoort werkt in opdracht van ProRail aan de werkzaamheden rondom het spoorknooppunt Zwolle. Een onderdeel van deze werkzaamheden is de aanleg van een zogeheten ‘dive-under’. Dit is een tunnel van circa 700 meter waar treinen richting Emmen en Meppel elkaar ongelijkvloers kruisen. De zichtbare muren van deze dive-under zijn door NETICS in samenwerking met KWS met duurzame GEOWALL® stenen gebouwd. Bij deze door NETICS ontwikkelde en gepatenteerde techniek worden bouwelementen vervaardigd door het samenpersen van lokaal beschikbare grond en/of baggerspecie.

ProRail is de spoorwegbeheerder van Nederland. ProRail is verantwoordelijk voor het gehele spoorwegnet: aanleg, onderhoud, beheer en veiligheid.

Logo ProRail

In dit project heeft NETICS samengewerkt met KWS om op relatief grote schaal de GEOWALL®-technologie in te zetten. De ervaring van NETICS met het stabiliseren van baggerspecie in de praktijk, en de ervaring van KWS bij het plaatsen van dergelijke constructies hebben ervoor gezorgd dat een praktisch en werkbaar product is neergezet.

De stenen die in dit project worden toegepast zijn gemaakt van vrijgekomen grond uit de verdiepte ligging van het spoorknooppunt. In totaal zijn zo’n 65.000 stenen aangebracht tegen de 1.30 meter hoge muren van de verdiepte ligging. De stenen zijn van te voren onderzocht op sterkte en duurzaamheid. Er wordt verwacht dat de GEOWALL® facing zo’n 50 jaar standhoudt.

Klik hier voor meer informatie.

Vergelijkbare Projecten

Language »